Hoe gebruik je Google Analytics Intelligence?

No Comments

Google-Analytics-Intelligence

Vandaag starten wij met de vraag “Hoe gebruik je Google Analytics Intelligence?” Google Analytics heeft een kunstmatige intelligentie-functie toegevoegd wat vrij nieuw is en het heet Analytics Intelligence. Het is niet zo’n gekke stap eigenlijk, want Google werkt  met veel kunstmatige intelligenties. Denk nu aan het automatiseren van je aanbiedingen en de dagbudgetten binnen je AdWords of de aangepaste meldingen binnen Analytics over positieve of negatieve gebeurtenissen van je website. Maar dan blijft het vraag nog hoe gebruik nu deze nieuwe functie van Google Analytics Intelligence?

De reacties zijn tot nu toe erg kritisch aan het worden, terwijl ik er zelf zeer positief over ben eigelijk. Je hoeft nu niet meer namelijk een standaard of aangepast rapport te raadplegen, maar je stelt je vraag rechtstreeks aan Google Analytics Intelligence. In dit artikel leg ik de Analytics Intelligence-functie stap voor stap uit, met name aan de hand van drie praktijkvoorbeelden.

Het is natuurlijk wel heel belangrijk om te weten welke informatie je wil achterhalen. Daarom blijft het cruciaal om vóóraf je website-KPI’s te vertalen naar actiegerichte doelen. Koppel vervolgens hieraan de vragen die je aan Analytics gaat stellen. Door (AI) artificial intelligence kun je vragen laten beantwoorden die van belang zijn voor je (belangrijkste) websiteresultaten.

Hoe krijg je antwoord op je belangrijkste vragen?
Hoe krijg je antwoord op je belangrijkste vragen?

Analytics Intelligence Basisbeginselen

Voordat je de Analytics Intelligence-functie gaat gebruiken, is het erg belangrijk dat je kritisch gaat kijken naar je huidige implementatie op je website:

  1. Is jouw website KPI’s vertaald naar actiegerichte doelen?
  2. Gebruik je actiegerichte gebeurtenissen die impact hebben op je siteresultaten?
  3. Gebruik je inhoudsgroepen om de impact van je site-onderdelen op de conversie te kunnen bepalen?

In dit artikel behandel ik stap voor stap de onderdelen die noodzakelijk zijn binnen je implementatie.

Vervolgens kun je de basisbeginselen van Analytics Intelligence leren kennen. Hoe werkt deze kunstmatige intelligentie-functie? De Google Analytics Help-pagina geeft aan dat je gebruik kunt maken van de volgende vraagcategorieën:

  1. Eenvoudige vragen zoals: wat was de conversie afgelopen week/maand?
  2. Welk kanaal/site-onderdeel is verantwoordelijk voor de meeste conversies?
  3. Wat was de mobiele conversie in vergelijking met vorig jaar?
  4. Wat is het conversiepercentage van AdWords versus SEO?

Enkele tips voordat je hiermee start:

  • Maak gebruik van de aanvullingen binnen de Analytics Intelligence-functie. Voorbeeld: de beschikbare statistieken en dimensies, inclusief je ingestelde doelen en gebeurtenissen.
  • Maak gebruik van perioden binnen je vraag om vergelijkingen te maken. Een voorbeeld: de AdWords/SEO-conversie dit jaar vergelijken met vorig jaar.
  • Werk van generieke naar meer gedetailleerde vragen. Een voorbeeld: start met de conversie per kanaal en kijk vervolgens naar je conversie per AdWords/e-mailcampagne.
  • Stel vooral vragen om antwoord te krijgen op onderwerpen die echt impact hebben op je websiteresultaten. Dus geen ijdelheidstatistieken, zoals bouncepercentage/gemiddelde tijd op de site dit jaar, maar wat is je conversiepercentage per kanaal dit jaar?

Praktische vragen om aan Analytics Intelligence te stellen?

Nu gaan we kijken op welke typen vragen je antwoord krijgt via Analytics Intelligence. Waar vind je de Intelligence-functie? Helemaal rechtsbovenin binnen ieder standaard rapport:

Je dient je taalinstellingen aan te passen naar het Engels. Analytics Intelligence beantwoordt namelijk alleen vragen in het Engels.

We klikken op de Intelligence-knop rechtsbovenin en stellen onze eerste vraag: “Wat is het gebruikers- en conversievolume per maand voor dit jaar?”

Vervolgens wil je dit natuurlijk kunnen uitsplitsen per kanaal. “Wat zijn de kanalen die echt impact hebben op je conversie?”

Ik kies hierbij voor een doel gericht op de lezersbetrokkenheid van mijn artikel en het conversiepercentage voor 2017.

Vervolgens gaan we dit vergelijken met vorig jaar. “Is de lezersbetrokkenheid gestegen of gedaald voor de belangrijkste kanalen?”

Eigenlijk zijn dit aangepaste rapporten met direct antwoord op je belangrijkste vragen. Volgens mij kan je dit veel tijd besparen in je zoektocht naar praktische informatie over je websiteresultaten. Ga maar voor jezelf na hoeveel tijd je nu besteedt in je zoektocht naar relevante informatie over je websiteresultaten!

Op welke typen vragen krijg je geen antwoord?

Google Analytics Intelligence kan helaas niet al je vragen beantwoorden. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. “Welke doelen en/of gebeurtenissen moet ik in te stellen?” Ondersteuning bij je implementatie.
  2. “Waarom is mijn conversie/omzet gedaald?” Google Analytics geeft aan dat ze deze functie op een later moment toevoegen aan Intelligence!
  3. “Welke adviezen geef je me om de conversie van de betaalde kanalen te verbeteren?” en “Moet ik meer te investeren in AdWords of Facebookcampagnes?”

Mijn verwachting is dat Google Analytics het laatste type vraag na verloop van tijd zal toevoegen aan Intelligence. Als Google dit advies kan geven, is het natuurlijk een kleine stap om dit te koppelen aan je AdWords-account. Dan beschik je écht over een automatische integratie met AdWords om je ROI naar een hoger niveau te tillen.

Aanvullingen van mij:
  • Op dit moment is het (nog) niet mogelijk om berekende statistieken te gebruiken binnen je vragen aan AI. Lijkt mij geen overbodige luxe om deze praktische functie te kunnen gebruiken binnen je vraag. Een voorbeeld: wat was je checkout-conversie dit kwartaal in vergelijking met vorig jaar?
  • Segmenten kun je helaas ook nog niet gebruiken om context te leggen binnen je vraag. Een voorbeeld: als je klanten laat inloggen op je homepage, wil je deze groep gebruikers kunnen uitsluiten binnen je vraag. Een ander voorbeeld is wanneer je wil weten hoeveel conversies de live chat of je bekeken reviews hebben opgeleverd.

3 praktijkvoorbeelden van Analytics Intelligence

De (on)mogelijkheden van Intelligence zijn natuurlijk interessant om te weten, maar hoe haal je nu actiegerichte informatie uit deze vraag- en antwoordfunctie?

Mijn advies is om je belangrijkste website-KPI’s/doelen te koppelen aan je belangrijkste vragen. Bijvoorbeeld: “Wat zijn de belangrijkste SEO-landingspagina’s (Voorbeeld) qua gebruikers- en conversievolume dit jaar?”

Naast SEO wil je natuurlijk weten hoe je AdWords-campagnes scoren. Voorbeeldvraag: “Wat leveren je AdWords advertentiegroepen (zonder bedrijfsnaam) nu op per geïnvesteerde klik?”

Tot slot gaan we de conversie vergelijken met vorig jaar voor de belangrijkste kanalen. “Is het conversiepercentage vanuit je belangrijkste kanalen gestegen of gedaald?”

Mijn advies is om aan bovenstaande praktische antwoorden, inzichten en actiepunten te koppelen om je conversie naar een hoger niveau te tillen!

Aanvullende mogelijkheden

Dit waren de basisbeginselen van Google Analytics Intelligence. Ik hoop dat je hieruit inspiratie hebt gehaald om hiermee aan de slag te gaan. Ik denk namelijk dat je als (online) marketeer hiermee veel tijd kunt besparen en dat je eenvoudiger actiegerichte informatie uit Google Analytics Intelligence gaat halen.

In dit artikel heb ik de vragenfunctie binnen AI behandeld. Naast deze vragenfunctie krijg je ook onvoorziene positieve/negatieve gebeurtenissen te zien. Voorbeeld: de laadtijd op je homepage is verslechterd in de afgelopen maand:

Nu is het van belang dat jij gaat achterhalen of deze informatiegebeurtenis betekenisvol is. Op basis van hoeveel steekproeven is de laadtijd berekend? Mijn advies is om minimaal 100 steekproeven aan te houden, voordat je acties gaat koppelen aan deze melding.

Vervolgens ga je natuurlijk samen met je webontwikkelaar of technisch webanalist onderzoeken waarom de laadtijd op je homepage is verslechterd. Daarnaast geeft Intelligence je ook adviezen over bijvoorbeeld je AdWords-campagnes:

Helaas zijn deze adviezen (nog) niet gebaseerd op basis van onderbouwde informatie.

Bonus: praktijkoefening

Ik kan me voorstellen dat je nu vragen wil stellen aan AI. Daarom adviseer ik je om de basisbeginselen en praktijkvoorbeelden uit dit artikel toe te passen op je eigen account! Daarnaast ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jouw mening over AI. Ben je enthousiast hierover of juist kritisch? Ik lees jouw aanvullingen en/of onderbouwde kritische feedback graag bij de reacties! Met jou inzet en opmerkingen kunnen we veel meer uitalen. Ben je ook van meming dat het anders kan of heb je onze hulp hier bij nodig aarzel niet om contact met ons op te nemen via sales@webyours.nl of bel ons direct op 0628786819.

Inmiddels al meer dan 10 jaar ervaren als webdeveloper en wordpress specialist. Daarnaast hou ik mij bezig met SEO website optimalisaties en online marketing.

WebYours Blog

In onze blog vindt u het meest recente ontwikkelingen en updates.

Gratis SEO offerte?

Wil jij ook de juiste positie bereiken met je website? Wij kunnen jou hier mee helpen en binnen no time de juiste gewenste positie te bereiken. 

Nieuwsbrief ontvangen?

Onze beoordelingen!

Wij scoren 10 van 10 sterren, berekend uit 3 reviews van klanten.

Wat zeggen onze klanten

  •    Anoniem

    Je komt zelden zo’n bedrijf tegen als deze. Belachelijk efficiënt en bijzonder creatief, dat zijn de eerste woorden die me te binnen schieten wanneer ik aan dit bedrijf denk. Als gezondheidsbevorderaar schakelde ik Webyours regelmatig in voor het onderhouden van mijn website(...)

  •    Anoniem

    We werken al een tijd met Webyours. Onze ervaringen zijn uitstekend. Alle afspraken werden nagekomen, je krijgt als klant een prima service. Ze zijn echte professionals in hun vaak. Ik zou het iedereen aanbevelen.

  Alle reviews

Ook interessant voor u!

See all posts

Hoe maak ik mijn WordPress website sneller?

Eigen website sneller maken? Het hebben van een eigen website is tegenwoordig…
Continue reading
seo arnhem website optimalisatie

SEO fouten! Hoe kan je ze voorkomen?

Als SEO specialist Arnhem kom ik vaak online SEO foute tegen. Vaak denk je…
Continue reading
dbm

DBM Remarketing van Google Analytics

Heb je wel een gehoord van DBM Remarketing van Google Analytics en…
Continue reading
No Comments

Laat jou mening achter!