Hoe kan goede branding je bedrijf op weg helpen?

Het begint allemaal met een goed idee

Veel mensen starten met een bedrijf omdat ze ergens goed in zijn of gewoon willen ondernemen. Het bedrijf begint met een idee en na enkele jaren heb je plotseling mensen in dienst, trouwe klanten en een goede naam opgebouwd. Je zult wel iets goed doen want anders zou je niet zo gegroeid zijn. Maar wat is dat dan? Wat is nou de basis van je succes en hoe kan je dat goed uitdragen via je website en webdesign?

Dit soort vragen kan je beantwoorden met het digital branding proces. Maar wat is branding? En hoe gaat zo’n proces te werk?

Wat is branding?

Branding is de visuele weergave van de missie, visie en kernwaarden van een bedrijf. Volgens Wikipedia is branding “Een merk is een naam, term, ontwerp, symbool of enig ander kenmerk waarmee het goed of de dienst van een verkoper wordt onderscheiden van die van andere verkopers.”

Mits goed uitgevoerd wordt een merk sneller en beter herkenbaar en roept het direct de juiste associaties op. Met behulp van digital branding gebruik je alle digitale kanalen waaronder je website en social media om je merk te bouwen. Sterke merken zijn beter in het werven en behouden van klanten. Maar hoe bouw je nou een sterk merk?

Dat doe je door het proces van branding van voor af aan te doorlopen.

Stap 1: Je merkidentiteit

Je merkidentiteit bevat de reden van het bestaan van je bedrijf. Motiverend geformuleerd in je missie, visie, kernwaarden, merkpersoonlijkheid, drijfveren en merkbelofte. Bestaat je bedrijf wat langer, dan is de kans groot dat dit vroeger wel duidelijk was maar nu niet meer. Nieuwe medewerkers en activiteiten kunnen ervoor gezorgd hebben dat de identiteit wat is gaan verschuiven. Maar ook als je bedrijf net van start gaat, is het aan te raden alle onderdelen van je identiteit op te schrijven.

Op het blog van Saleswizard “Wat is branding? In 3 stappen de ultieme branding strategie!” vind je een uitgebreide beschrijving van de onderdelen van de merkidentiteit. Hierin staan handige voorbeelden uit de praktijk.

Je merkidentiteit krijgt vorm door de volgende vragen zo specifiek en concreet als mogelijk te beantwoorden:

  1. Missie – waar staat je bedrijf voor?
  2. Visie- waar gaat je bedrijf voor?
  3. Kernwaarden – wat maakt je bedrijf anders dan anderen?
  4. Merkpersoonlijkheid – wat is het karakter van je bedrijf?
  5. Merkbelofte – waar kunnen klanten je aan houden?
  6. Drijfveren – welke intrinsieke motivatie kenmerkt jouw bedrijf?
  7. Positionering – voor wie doe je het eigenlijk allemaal?

Probeer bij de beantwoording van deze echt specifiek dingen te noemen die voor jouw bedrijf kenmerkend en onderscheiden zijn. Zeg in je missie dus niet dat gewoon het beste installatiebedrijf wilt zijn, maar maak het specifieker. Kernwaarden als klantvriendelijk, professioneel enĀ  krijgen al meer lading als je zegt dat je alles doet voor een glimlach (weet jij welk merk dit gebruikt? Vast wel).

Stap 2: Je merksymbolen

Merksymbolen zijn herkenbare zaken als logo, slogan, lettertype, kleuren, gebruikte beelden en tone of voice in woord en schrift. Als branding goed wordt doorgevoerd, sluiten de merksymbolen aan bij de merkidentiteit en roepen zij de juiste emoties en associaties op. Zo staat geel voor plezier (McDonalds) en zwart voor elegantie en design. Zo zal het RIVM als wetenschappelijk instituut niet zo snel een vrolijk lettertype gebruiken en blijft de tone of voice formeel.

Het is best een uitdaging om consistent te zijn in je beelden, design en grafisch ontwerp. Toch levert het uiteindelijk wel zijn vruchten op. Merken die vertrouwd en authentiek zijn en blijven, zijn beter in staat duurzame groei te bereiken. Dat is dat ook de reden waarom bedrijven graag investeren in een branding proces.

Stap 3: Strategisch alignen

De laatste stap van het branding proces is het in lijn brengen van je marketing communicatie met je identiteit en merk. Als je bijvoorbeeld voortdurend adverteert met de goedkoopste en je merkidentiteit omvat een hoge kwaliteit dan spreekt dat elkaar tegen. Practice wat jou preach dus.

Sparren over je merk?

Wil jij meer uit je merk en online marketing halen? Laat het ons weten en dan organiseren wij een gratis sparring sessie. Wij hebben er nu al zin in!

ja, ik wil graag meer informatie!