fbpx

SEO fouten! Hoe kan je ze voorkomen?

seo arnhem website optimalisatie

Als SEO specialist Arnhem kom ik vaak online SEO foute tegen. Vaak denk je dan wat is nou een juiste en welke moeten wij niet gaan gebruiken. Wat kan je beste gaan doen om de foute te voorkomen? Dat ga ik je nu proberen om duidelijk te maken hoe je het beste een fout kan zien en snel herkennen. hier bij moet je wel realiseren dan SEO Optimalisatie niet alleen om de technische punten gaat, maar ook over content en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Tips dat ik je nu ga geven gaan eigelijk over die aspecten waar je als web eigenaar gemakkelijk mee de mist in kan gaan.

Welke zoektermen moeten je gebruiken om de pagina te optimaliseren?

Steeds meer zie ik dat mensen hun energie voor het SEO optimalisatie met de verkeerde keywords gebruiken en voor niks instoppen. Het heeft nu
geen nut of wel weinig zin om bijvoorbeeld als kleine zelfstandige bedrijf je pagina te optimaliseren voor de zoekterm “Doctor”, omdat je landelijk concurrenten dat ook doen dus je concurrentie is zeer hoog. Wat je dan moet doen is op zijn minst een locatie te toevoegen aan je keyword. Hiermee maak je het keyword makkelijk om gevonden te worden, zoals dat genoemd wordt. Bijvoorbeeld “Doctor Den Haag”.

Het feit is om je zoekterm zo lang mogelijk te maken maar dan ook relevant want hoe langer en specifieker je zoekterm is, hoe hoger je kans maakt om om met die zoekterm hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Dat betekent uiteraard dat het zoekvolume afneemt, maar je kan dit compenseren door meerdere pagina’s te optimaliseren voor verschillende zoektermen. Een voorbeeld hier van is ook “advocaat huurrecht Den Haag”

seo arnhem website optimalisatie

Meer bezoekers?

Het is veel handiger om op deze maneer te gaan optimaliseren hier door zul je zien dat jou website bezoekers steed meer gaan toenemen> Het is bewezen dat je hier mee veel meer kans maakt om een top 10 positie te krijgen. Met een zoek voorbeeld “Advocaat” term is het eigelijk onmogelijk om in top 10 te belanden.

Snelheid van mijn website? Is dit belangrijk.

Google waardeert je website als die snel is vergeet dat niet. Hoe sneller je website of je pagina is des sneller die ingeladen wordt bij google of je bezoeker. Met Google Pagespeed Insights is het nu mogelijk om zelf te checken wat precies je website langzaam maakt en welke punten hier nog aangepast moeten worden.

Google Pagespeed Insights

WordPress website?

Onze advies is om te starten met het optimaliseren van je afbeeldingen. Vaak plaatsen mensen veel te grote afbeeldingen op de website hier door duurt het veel langer om de afbeeldingen in te laden. Werk je met WordPress dan kan je al bij de installatie het zo instellen dat wordpress de fotos automatisch voor je kleiner en passender maakt.

Nog een zeer handige tip is om browser caching en gzip compression aan te zetten in wordpress. Deze functie zorgt er voor dat je website super snel inlaadt. Optie een zorgt er voor dat de website sneller ingeladen wordt en de tweede zorgt er voor dat de terugkomende bezoeker bij het openen van je website niet opnieuw alles moet inladen via je server.

Vaak zie ik bij de onderhoud van WordPress dat er te veel plugins in zitten, 99% van de tijd worden deze plugins ook niet gebruikt. Dit zorgt er voor dat je installatie te lang over gaat doen om je website in te laden. Onze tip is om alle plugins van WordPress te verwijderen dat je niet nodigt hebt hoe minder hoe beter het is.

Maak je website aantrekkelijk voor je bezoekers!

Vergeet niet om aandacht aan de metadata, meta titels en meta descriptions te besteden dit is wat de zoeker ziet verschijnen in de google zoekresultaten. Google toont altijd je pagina titel en je meta beschrijving. De paginatitel is nog steeds één van de belangrijkste factoren, let er wel op je paginatitel de zoekterm wat er bijhoort die moet dan de juiste lengte hebben. De titel lengte ligt nu tussen 400 en 600 pixels, wat overeenkomt met ca. 45-50 tekens. Veel proberen om de titel van de pagina te lang te maken maar dat gaat helaas niet helpen Google kort het gewoon voor je in op de resultaten pagina. Dus probeer het niet hou het wel kort zo dat je zoektermen ook gevonden worden?

WEBDESIGN ARNHEM

Meta omschrijving van je pagina is geen hoofd ranking factor, het heeft wel invloed op de klicks dat via Google Search naar je website verwijzen. Google CTR vertelt al hoe groot het kans is dat bezoekers daadwerkelijk naar je website gaan via de google search results pagina. Onze tip is om goed gebruik te maken van je meta omschrijving van je website, zet je in de plek van je bezoeker en denk na welke zoekresultaat zou jou aanspreken. Wat je ook kan doen is kijken wat jou concurrenten doen en hoe zij het doen. LET OP: Kopiër nooit het een op een dit zorgt alleen er voor dat je totaal verdwijnt uit google.

Wat doen mijn concurrenten?

Het gezegde is “je website moet content bevatten” niet zomaar content het moet uniek en minimaal 400 worden per pagina om het goed te doen. Toch zie ik vaak website’s met matige content een goed positie krijgen. Dan denk je toch vaak van hoe kan dat je pagina bevat 1000 worden en dien van hem maar een kwart van je pagina, hier het volgende je diet er voor te zorgen dat je op elke pagina op zijn minst 300 woorden aan tekst schrijft als je dit doet op de juiste maneer dan is dit eigelijk meer dan voldoende om je positie te bereiken. Je kunt van google niet verwachten dat zij je pagina op de eerste positie plaatsen alleen omdat jij 1000 worden hebt, het zelfde geld ook voor de situatie wanneer je er maar twee zinnen aan besteedt. Voor Google is dat een teken dat jouw pagina waarschijnlijk niet de beste match is voor de gevraagde zoekterm. Hou het dus normaal tussen 300 en 400 worden.

website content

Let wel op dat Google niet jou bezoeker is dus schrijf je tekst wel voor je bezoekers die gaan dat wel lezen. Google’s missie is wereldwijd informatie te ordenen om de beste antwoorden te kunnen geven op ingevoerde zoektermen en vragen. Daarom is het maken van goede content heel erg relevant voor de positie in Google.

Nog een tip van mij, ga nu niet je tekst vol stampen met de gewenste zoekterm hier door wordt je pagina echt niet beter gevonden. Mijn tip is om het minimaal 3 keer in je pagina terug te laten komen en eigelik maximaal 5. Dit werkt niet voor iedereen en dit is dan ook net de optie waarbij je gaat denken als ik dit doe dan heb ik 100% mijn positie bereikt. Hier in spelen verschillende factoren een rol hier op gaan we in volgende onderwerp het over hebben.

Mis geen Call tot Action op je website!

Het is erg lastig om je bounce percentage laag te houden, hoe zorg je nou er voor dat bezoekers die op je website komen daar ook blijven? Ze mogen niet weggaan van je website zonder dat je ze de kans geeft dat ze iets over je website lezen? Je hebt 3 seconden de tijd om je bezoeker te laten blijven op je website. De beste manier is om gebruiken van Call to Action of ook genaamd UPS’s “unik selling points”, meestal is een knop trick die je bezoeker uitnodigt iets te gaan doen op je website. Voorbeeld ven een kop is “koop” of “schrijf je in“ of eventueel “gratis offerte”.

Mis geen Call tot Action op je website!

Hier bij een checklist wat je minimaal dient te hebben op je landings pagina:

  • Call tot Action button
  • Mooie en passen afbeelding
  • Boven en onder in je pagina een duidelijk button
  • Formulier aan de rechter kant
  • Telefoonnummer boven in beeld opvallend
  • 1x H1 tag
  • 2x H2 tag
  • 1x H3 tag
  • Maak gebruik van vrolijke kleuren nooit te zwart of rood

Denk in dit geval dan ook goed over wat is je doel wat will je dat je bezoekers doen, zet je in hun plek en denk hoe zou jij je gedragen als jij als bezoeker op je website beland.

Responsive website is noodzakelijk! Onmisbaar tegenwoordig.

het wordt steeds belangrijker “Mobil indexing first”. Vanaf het moment dat Google aankondigde dat volgend jaar de mobiele versie bepalend is voor de score in de zoekresultaten, dan moet je je al bezig moeten houden met het aanpassen van je website om daar op in te kunnen spelen. Want het betekent dat Google de mobiele versie van je website gebruikt om te bepalen hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten. Dan kan de desktop versie nog zo briljant zijn, wanneer de mobiel versie van je website niet responsive is, dan zul je heel wat werk hebben wil je een terugval in de ranking voorkomen.

Responsive website
Je kunt je website eenvoudig testen met de Google’s mobiel vriendelijkheid test. Het geeft een indicatie over hoe geschikt Google jouw website vindt voor gebruik op mobiele toestellen. Maar laat het daar vooral niet bij. Bekijk je website eens op je mobiele telefoon en kijk of alle pagina’s het even goed doen en of knoppen doen waarvoor ze ontworpen zijn. Klik ook op links en afbeeldingen en kijk of alles naar behoren werkt. Kun je überhaupt een aankoop doen op je website wanneer je gebruik maakt van je mobiel? Je zal waarschijnlijk zien dat er letterlijk nog wel wat werk aan de winkel is.

In het kort

Als SEO specialist heb ik heel wat websites dezelfde fouten zien maken. Leer van degene die ik hierboven heb opgenoemd en focus op snelheid, schrijf goede content en optimaliseer voor de juiste zoektermen. Wanneer je je ervan verzekerd hebt dat mensen je pagina willen bezoeken, zorg dan ook voor “call to action” buttons en vergewis je ervan dat de mobiele versie van je website tip top in orde is. Heb je dat allemaal voor elkaar dan ben je al een heel eind op weg naar een SEO geoptimaliseerde website. En niet alleen technisch, maar in zijn totaliteit.

Mocht je vragen hebben of opmerkingen laat ze dan hier onder achter, heb je een beter idee en wil je die met ons delen doe dat ook hier onder. Heb je ook een website dat vindbaar, responsive gemaakt moet worden aarzel niet en neem contact met ons op.

ja, ik wil graag meer informatie!