Complete SEO Gids voor je website
SEO is een mooi vak maar voor velen moeilijk te begrijpen. En dat is logisch als je ziet hoeveel erover wordt gesproken en geschreven. Het probleem is dat Google ruim 200 rankingfactoren hanteert en dat elke factor dus een kleine beetje bijdraagt aan de positie van je website. Sommige seo experts lichten 1 er dan onderdeel uit en presenteren dat als het ei van Columbus. De waarheid is dan alle factoren samen van belang zijn. En SEO dus niets anders is dan een gestructureerd stappen plan. Met kennis, tijd en inzet kan je jouw doel bereiken. Om je te helpen bij je SEO kennis hebben we deze SEO Gids voor je samengesteld.
Stap 1: Maak een volledige lijst van woorden waarop je vonden wilt worden.
Begin altijd bij het het samenstellen van de lijst waarop je gevonden wilt worden. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je kunt checken hoeveel er op bepaalde worden wordt gezocht. Gebruik deze woorden en maak clusters van woorden die qua zoekintentie en betekenis bij elkaar horen.
Stap 2: Pas de inhoud en structuur van je website aan
Als je weet wat de belangrijkste zoekwoorden zijn, kan je ook de websitestructuur vaststellen. Maak een duidelijke hiërarchie in pagina’s aan de hand van je zoektermen. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt voor fietsen, denk dan aan een volgende structuur:
- herenfietsen
- sportfietsen
- mountainbike
- wielrenfietsen
- stadsfietsen
- elektrische fietsen
- sportfietsen
- damesfietsen
- sportfietsen
- etc
Stap 3: Voer een concurrentie analyse uit
Bekijk welke concurrenten bovenaan staan in Google op de door jou gekozen woorden. Je kan dan een analyse maken van de links naar hun website en naar de specifieke pagina die hoog staat. Je hebt dan een beeld hoeveel links er nodig zijn. Tenminste als jouw content minimaal even goed is natuurlijk. Gebruik je meer woorden in je zoekopdracht dan is het in de regel eenvoudiger om te ranken.
Stap 4: Stel een linkbuilding strategie op
Verliezers hebben een excuus en winnaars een plan. Stel dus altijd een plan op voor je linkbuilding. In dit webblog “linkbuilding strategie: zonder plan geen succes” lees je daar meer over. Linkbuilding kost tijd, geld en vergt doorzettingsvermogen. Dat omdat de resultaten pas na langere tijd zichtbaar zijn.
Stap 5: Verkrijg backlinks naar je website
Begin met het linken vanaf andere websites naar jouw website. Let daarbij op een natuurlijk spreiding van je anchorteksten en gebruikte zoektermen in je links. Ongeveer een derde van de links moet de naam van je bedrijf bevatten. Nog eens een derde de URL van je pagina of website. Een klein gedeelte van de links kan het zoekwoord bevatten waarop je gevonden wilt worden.
Stap 6: Houd rekening met Google Penguin
De Penguin Update ziet erop toe dat websites niet langer worden gevonden door Linkspam en Keyword Stuffing. Enerzijds dus de parktijk van zoveel mogelijk links en anderzijds dus gewoon zoveel mogelijk de zoekterm gebruiken op je website. Het is veel belangrijker te letten op de kwaliteit van je linkbuilding dan de kwantiteit.
Stap 7: Maak veel relevante content
Zorg ervoor dat je links worden geplaatst in content en blogs met waardevolle en unieke content die bovendien relevant is voor de zoekterm waarop je wil worden gevonden. Een linkje op een startpagina is veel minder waard dan een link in een goed artikel. Het helpt dan ook als de titel van je artikel in zijn geheel wordt geciteerd. Zo komt het natuurlijk over.
Stap 8: Let op de autoriteit van domeinen
Verschillende domeinen en websites bouwen in de loop van de tijd verschillende autoriteit op. Bijvoorbeeld omdat zijzelf links verkrijgen maar ook omdat het bedrijf of de website bekend is en veel wordt genoemd in social media. Probeer links te verkrijgen van websites met een hoge autoriteit.
Stap 8 t/m 21….
Er zijn nog een aantal stappen die we voor je hebben beschreven. We hebben namelijk een zeer complete Linkbuilding gids voor je opgesteld. We sturen je deze graag toe. Stuur een mail naar info@webyours.nl!