Hoe maak je een online marketing plan?
In dit online tijdperk vol technologie en informatie is het heel gemakkelijk om mee te gaan in de hype van alle nieuwe producten en diensten die elke dag worden gelanceerd. Je kunt snel overweldigd raken door allerlei opties, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing. Om een succesvolle online marketing strategie op te stellen heb je een goed marketing plan nodig. Daarmee behoud je het overzicht én boek je succes. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven wij graag antwoord op deze belangrijke vraag.
Hoe ontwikkel je een digitale strategie?
Om het meeste uit jouw online business te halen, is het belangrijk om een digitale strategie te ontwikkelen. Dit is een plan waarmee je efficiënter en effectiever te werk gaat bij het opstellen van een online marketing plan. Er zijn veel manieren om jouw online bedrijf op de markt te brengen en je hoeft echt niet alles zelf te doen. Je kunt prima hulp van anderen inschakelen bij het opstellen van een digitaal marketing plan. Er zijn allerlei mensen online actief die je prima kunnen helpen met de taken waartoe je niet in staat bent of waar je geen tijd voor hebt. Door een deel van jouw werk uit te besteden kun je tijd vrijmaken voor andere aspecten van jouw bedrijf. Huur bijvoorbeeld een online expert in en geef duidelijk aan wat je wilt. Daarmee zet je al een goede eerste stap richting online succes.
Waaruit bestaat een online strategie?
Een digitale strategie is als het ware een routekaart voor jouw bedrijf. Het helpt jou te bepalen welke activiteiten je moet uitvoeren om jouw doelen op het gebied van online marketing te bereiken. Een goede digitale strategie bevat een lijst van zaken die je moet uitvoeren om jouw bedrijf te promoten en succes te behalen. Daarnaast bevat het een lijst van taken die je prima aan andere mensen kunt delegeren.
Hoe stel je een online marketing plan op?
Er zijn verschillende belangrijke zaken om rekening mee te houden bij het opstellen van een marketing plan op het wereldwijde web. Allereerst moet je beslissen wat voor soort marketing je wilt online te doen. Je hebt onder andere de keuze tussen affiliate marketing, het verkopen van uw eigen producten of het promoten van andermans producten. Er zijn veel verschillende manieren om uw bedrijf online op de markt te brengen. In het blog “Je online marketing plan maken in 7 stappen” staat vrij uitgebreid beschreven hoe je dit moet doen. Hierna enkele van de belangrijkste punten.
Doelen bereiken
Een online strategie moet gaan over de doelen die je wilt bereiken en de acties die je graag wil ondernemen om die doelen te bereiken. Misschien wil je wel een sales funnel maken. Dit is een opeenvolging van stappen die leiden naar het uiteindelijke doel: geld verdienen.
Waarom inhoudelijke content essentieel is voor online succes
Bedenk ook wat voor soort inhoud je graag wilt gaan gebruiken om potentiële klanten aan te trekken. Inhoud is een van de belangrijkste onderdelen van digitale marketing. Hoe beter de inhoud hoe meer bezoekers je trekt en hoe beter je hun aandacht weet vast te leggen. Heb je een website? Schrijf dan inhoudelijk sterke content dat echt betrekking heeft op wat jij verkoopt. Wees helder en informatief, want dat is waar bezoekers naar op zoek zijn.
Hoe bepaal je jouw doelgroep?
Bepaal ten tweede jouw doelgroep. Op wat voor soort klanten wil je je richten? Dat is een belangrijke vraag. Zijn dat mannen, vrouwen, kinderen, tieners, jongvolwassenen, senioren of een andere doelgroep? Vervolgens moet je bepalen hoe je jouw doelgroep wilt bereiken. Je zou het internet kunnen gebruiken voor e-mails, nieuwsbrieven of social media kanalen. Daarmee bouw je een publiek op.
Stel een budget vast en breng de concurrentie in kaart
Ten derde moet je bepalen hoeveel geld je bereid bent uit te geven aan online branding en marketing. Stel een budget vast voor elke activiteit die je wilt ondernemen. Ten vierde is het belangrijk om jouw concurrentie in kaart te brengen. Wat zijn de producten of diensten die andere bedrijven in een soortgelijke branche aanbieden? Waarin verschillen ze van jouw onderneming?
Evalueer regelmatig
Zodra je een digitaal marketing plan hebt opgesteld, is het belangrijk om deze regelmatig te evalueren. Misschien je jouw strategie wel aanpassen bij veranderingen binnen je onderneming. Het kan ook zijn dat je de manier waarop je jouw bedrijf promoot moet veranderen. Dit gebeurt vaak wanneer de onderneming blijft groeien. Veranderingen horen er nu eenmaal bij. Je moet jouw digitale strategie en online branding regelmatig herzien om ervoor te zorgen dat ze nog steeds het doel dienen waarvoor ze zijn gecreëerd.
Test jouw marketing plan
De volgende stap is het testen van jouw digitale marketing strategie. Dit betekent dat je jouw plan moet uitvoeren. Zie vervolgens wat er gebeurt. en zien wat er gebeurt. Verkoop je producten van anderen? Dan moet je het conversiepercentage van de producten controleren. Verkoop je eigen producten? Onderzoek dan of de verkoop toeneemt en of je genoeg winst maakt om de productiekosten te dekken.
Besteed voldoende aandacht aan SEO
Zodra jouw website in de lucht is, moet je het optimaliseren. Dit betekent dat je er voor zorgt dat de site zoekmachinevriendelijk is. Hoe meer aandacht je besteedt aan optimalisatie hoe groter de kans dat mensen je site zullen vinden. Het schrijven van goede content en het creëren van goede navigatie op jouw website is belangrijk op het gebied van SEO. Bezoekers moeten relevante informatie op jouw site eenvoudig en snel kunnen vinden.
Tot slot: blijf testen en analyseren
Nu je weet wat je moet doen, moet je alle kennis in actie omzetten. Het promoten van je site en sterke content creëren is uitermate belangrijk als je succes wilt boeken met een online marketing plan. Ook wanneer je tevreden bent bent met de marketing- en verkoopresultaten, moet je doorgaan met testen. Blijf de data in de gaten houden. Een goed en gratis online programma daarvoor is Google Analytics. En blijf de producten van anderen of jezelf verkopen om genoeg winst te genereren. Een online marketing strategie is echt onmisbaar om daar succesvol in te zijn.