fbpx

Wat is een SEO-landingspagina? 

SEO pagina's

Wil je ook graag beter gevonden worden op verschillende zoekwoorden? Meer conversies maken met organisch verkeer? Dan is het goed om te weten wat een SEO-landingspagina precies is en hoe je deze kan maken. Hierna vertel ik hoe je dit moet doen, maar eerst een uitleg over landingspagina’s.

Wat is een landingspagina?

In digitale marketing is een landingspagina een webpagina die speciaal is gemaakt voor een marketing- of advertentiecampagne. Het is waar een bezoeker ‘landt’ nadat hij op een link in een e-mail of advertentie van Google, Facebook, Instagram of vergelijkbare plaatsen op het internet heeft geklikt.

Het doel van een SEO-landingspagina is om organisch zoekmachineverkeer aan te trekken voor specifieke zoekwoorden. Zodra bezoekers op de landingspagina terechtkomen, zien ze inhoud die uiterst relevant is voor hun zoekopdracht. De pagina kan zijn ontworpen als een conversiepagina, om een bepaalde interesse te wekken of om simpelweg zichtbaar te zijn in de oriëntatiefase van de customer journey.

Het is van cruciaal belang om rekening te houden met de fase van je bezoeker in de customer journey. Op deze manier kun je inhoud en informatie bieden die relevant is voor hun behoeften. Als mensen binnenkomen met vragen en problemen, geef ze dan uitgebreide, niet-verkoopgerichte antwoorden. Als ze op zoek zijn naar meer informatie over een aankoop, geef ze dan overtuigend bewijs dat jij beter bent dan de andere opties die ze bekijken. Als je denkt dat ze klaar zijn om te kopen, geef ze dan een aanbieding die ze niet kunnen laten liggen. In deze fase kun je de landingspagina een specifieke call-to-action (of kortweg CTA) geven. Met een specifieke CTA kun je de conversieratio’s van je marketingcampagnes verhogen en je kosten voor het verkrijgen van een lead of verkoop te verlagen. Landingspagina’s kunnen dus worden ingericht voor verschillende fases in de customer journey.

Wat is een lokale landingspagina?

Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je lokale publiek je online kan vinden. Een manier om dit te realiseren is door lokale SEO-landingspagina’s te maken, die zijn ontworpen om je te helpen hoger te scoren in lokale gebieden. Dus als je je zichtbaarheid op lokaal niveau wilt vergroten of wanneer je meerdere locaties hebt, zijn deze landingspagina’s zeker de moeite waard.

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert waarvan Google denkt dat deze een lokale bedoeling heeft, worden lokale resultaten weergegeven. Omdat ze met een lokale zoekintentie op dit moment op zoek zijn naar iets dat ze willen of nodig hebben, wil je dat jouw bedrijf in deze zoekresultaten wordt weergegeven. Daarom zou je voor elk van jouw locaties of servicegebieden een lokale landingspagina moeten hebben.

Een lokale zoekopdracht bevat vaak de naam van een stad of gebied, maar Google kan zoekopdrachten met een lokale bedoeling ook herkennen als er geen locatie wordt vermeld. Dus als iemand zoekt op [dokter Amsterdam], dan laat Google lokale resultaten zien. Maar dat zal ook het geval zijn als iemand [dokter] zoekt en in Amsterdam woont.

Hoe maak je een SEO-landingspagina?

Iedereen in digitale marketing heeft wel eens gehoord van SEO voor websites. Maar hier laten we zien dat je ook je landingspagina’s kunt optimaliseren voor nog betere resultaten. Houd bij het maken van je volgende landingspagina rekening met de volgende tips:

Bepaal je zoekwoorden:

Een uitgebreide zoekwoordenanalyse is belangrijk en vormt de basis van een succesvolle SEO-landingspagina. Dit zijn de woorden waarmee je wilt ranken in de zoekmachines.

Zoekwoordenonderzoek kan een lang proces zijn, maar hoe meer onderzoek je doet, hoe beter het eindresultaat. Maak een lijst van termen die relevant zijn voor je pagina en probeer erachter te komen welke combinaties van die termen (long-tail-zoekwoorden genoemd) iemand in Google zou kunnen typen met de bedoeling te vinden wat jij te bieden hebt.

Stel je bent de eigenaar van een restaurant in Amsterdam en je bent een landingspagina aan het maken om klanten te bereiken die vegetarisch zijn. In plaats van gevonden te worden op brede zoekwoorden zoals “restaurant” of “vegetarisch restaurant”, probeer je te gaan voor “vegetarisch restaurant in Amsterdam” of misschien nog specifieker, zoals “vegetarisch restaurant in Oud-Zuid”.

Longtail-zoekwoorden zijn gemakkelijker te ranken in zoekmachines dan korte en leveren vaak een hogere ROI op. Dit komt omdat deze zoekwoorden een stuk specifieker zijn. Voor een lokale SEO Landingspagina gebruik je veelal navigatietrefwoorden. Deze trefwoorden verwijzen naar een type long-tail trefwoord, waarvan zoekmachines kunnen bepalen dat het deel uitmaakt van een zoekopdracht die de bedoeling heeft om naar een bepaalde pagina te navigeren.

Navigatietrefwoorden kunnen merknamen, productnamen, servicenamen, locaties of woorden zijn zoals bij mij in de buurt, routebeschrijving naar, prijzen, kosten van, enz.

Voorbeelden:
Vegetarisch restaurant Oud-Zuid
Loodgieter Arnhem
BMW Auto’s

Google Analytics kan je helpen bepalen waar jouw huidige bezoekers vandaan komen en wat ze zoeken op je site. Gebruik deze informatie om een ​​lijst met mogelijke lokale zoekopdrachten voor deze bezoekers te maken.

Gebruik je zoekwoorden strategisch op je landingspagina

Zodra je de zoekwoorden bij elkaar hebt, ga je ze op verschillende manieren op je SEO-landingspagina plaatsen. Dit gaat zorgen voor de beste ranking in de zoekmachines.

Titel tag

Een title-tag is een HTML-element dat de titel van een webpagina aangeeft. Het is de grote blauwe link die een pagina op de zoekmachine resultaten pagina (SERPs) vertegenwoordigt. Deze wordt bovenaan de pagina in de tabbladen van je browser weergegeven. Focus op het aantrekkelijk maken van je titel om doorklikken aan te moedigen.

Metabeschrijving

Dit is de korte beschrijving van de pagina die je onder de titel in SERP’s ziet. Gebruik het om de zoeker een idee te geven van wat ze op de pagina zullen vinden als ze doorklikken.

Header-tags

In HTML zijn title-tags gerangschikt van H1 tot H6. Je pagina mag slechts één H1-tag hebben en dit moet de hoofdkop zijn. Als je ondertitels onder die H1 wilt hebben, gebruik dan H2s. Als je van plan bent om subkoppen onder je H2’s te hebben, gebruik dan H3’s. Dit geeft prioriteit aan je inhoud. Als je woorden in een H1 plaatst, zegt Google tegen Google: “Dit zijn de belangrijkste woorden op mijn pagina.”

Namen van afbeeldingen

Probeer je afbeeldingen altijd beschrijvende namen te geven. Aangezien Google je afbeeldingen niet fysiek kan zien, moet het uitgaan van de beschrijving die je de afbeelding geeft. Voor de beste resultaten is het slim om je afbeelding al een bestandsnaam te geven met de juiste zoekwoorden vóór je ze gaat uploaden. Nadat deze zijn geüpload, maak je gebruik van een afbeeldingstitel die je zoekwoorden bevat. Verder is het is erg belangrijk om je afbeelding ook alt-tags te geven. De alt-tag beschrijft de afbeelding of geeft op zijn minst aan wat de afbeelding probeert over te brengen aan de bezoeker van de pagina.

Maak een aangepaste URL

In SEO telt elk detail, ook de URL van je landingspagina. Dit helpt bij het communiceren van informatie over de inhoud die mensen op je pagina kunnen vinden.

Daarnaast weerspiegelt de URL de sitestructuur en laat het zien hoe bepaalde inhoud in je algehele website past. De URL informeert daarmee niet alleen zoekmachines, maar ook bezoekers. Voor een lokale landingspagina neem je een URL zoals deze: loodgieterjanssen.nl/noord-holland/amsterdam. Bezoekers kunnen de provincie (Noord-Holland) identificeren en de stad die deze pagina behandelt (Amsterdam).

Probeer ervoor te zorgen om je URL kort te houden, liever niet meer dan 65 tekens. De optimale lengte is ergens tussen de 50-60 tekens. Verder is het aan te raden om belangrijke zoekwoorden verder naar links te plaatsen voor het beste resultaat.

Zorg voor backlinks naar je pagina

Mensen naar je landingspagina laten linken is nog steeds de belangrijkste manier om je positie in de zoekmachines te verbeteren.

Google vindt het erg belangrijk als andere personen je inhoud leuk of interessant genoeg vinden om ernaar te linken. Hierdoor zullen ze je hoger ranken in de zoekresultaten. Er zijn verschillende manieren om backlinks te krijgen:

  • Vermeldingen op relevante startpagina’s, zoals telefoongids.nl of startpagina.nl.
  • Linkuitwisselingen met relevante lokale of branche websites. Je zou een gastblog kunnen schrijven die vervolgens wordt geplaatst op een van deze websites.
  • Je kunt organische backlinks genereren door inhoud te publiceren op sociale-mediaplatforms zoals LinkedIn of platforms voor het delen van inhoud zoals Medium.
  • Reviews zijn een gemakkelijke en effectieve manier om backlinks van hoge kwaliteit te verkrijgen en de autoriteit en zichtbaarheid van je website te verbeteren. Je kunt je klant gerust vragen om een review achter te laten!

Een andere manier om backlinks te krijgen is door te bloggen op je eigen website en op websites van derden. Op deze manier creëer je content die de lezer wellicht interessant vindt en deelt. Als je een statistiek of feit vermeldt, vermeld dan de bron. Je vergroot dan de kans dat ze naar jouw pagina verwijzen. Voorbeelden van deelbare inhoud zijn infographics en opmerkelijke statistieken. Video’s zijn ook een uitstekende manier om nuttige informatie op een beknopte en boeiende manier te delen. ]

Hoogwaardige backlinks van gerespecteerde, gezaghebbende of hooggeplaatste websites zullen de SEO van je landingspagina een extra boost geven.

Versnel je pagina

Paginasnelheid is een belangrijke factor in de ranking van zoekmachines. Snel laden zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring. Google streeft er bijvoorbeeld naar om pagina’s in minder dan een halve seconde te laten laden. Je hoeft deze snelheden niet te bereiken om te slagen. Als je site in 2,9 seconden laadt, is deze al sneller dan ongeveer 50% van het internet!

Een lage paginasnelheid kan ook het bouncepercentage verhogen, omdat bezoekers gefrustreerd raken door langzaam laden en om die reden je website verlaten. Je kan PageSpeed Insights van Google gebruiken om erachter te komen hoe je ervoor staat.

Google gebruikt tegenwoordig 3 kwaliteitssignalen om de user experience te monitoren, beoordelen en te optimaliseren. Het toepassen van deze metrics is erg relevant omdat meerdere momenten tijdens het laden bepalen of de gebruiker de gebruikservaring als snel ervaart. Deze kwaliteitssignalen worden Google Web Vitals genoemd en zijn als volgt onder te verdelen:

Largest Contentful Paint (LCP): Deze gaat over de laadprestaties van kritieke content op een specifieke pagina zoals een afbeelding van het product op de productpagina.
First Input Delay (FID): Deze gaat over de interactiviteit en in welke mate een pagina responsief is. Hoelang duurt het voordat de pagina reageert op een handeling van de gebruiker?
Cumulative Layout Shift (CLS): Deze kijkt naar visuale stabiliteit en stelt vast of content niet onverwachts verspringt.

Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen om de snelheid van je landingspagina te verbeteren, zoals het gebruik van kleinere afbeeldingen en het verwijderen van omleidingen. Met deze webvitals kunnen we in ieder geval eenvoudig bepalen welke pagina’s beter presteren in de zoekresultaten en waarom.

Optimaliseer je Landingspagina vandaag nog

Wil jij de uitdaging aangaan om zo hoog mogelijk te ranken in zoekmachines? Misschien vind je het lastig of tijdrovend om alle informatie te vertalen naar één of meerdere landingspagina’s? Schakel dan onze hulp in! Wij gaan jou helpen om je bedrijf beter vindbaar te maken met SEO geoptimaliseerde landingspagina’s. Wil jij graag gebruik maken van onze schat aan kennis en ervaring? Laat dan je gegevens achter via de onderstaande knop, of stuur mij een email met je vragen over SEO voor jouw bedrijf!

ja, ik wil graag meer informatie!